Kurgusal Mekan Tasarımlarının Teknolojinin Etkisiyle Zaman İçerisindeki Değişiminin Dune Filmleri Üzerinden İncelenmesi

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.53463/inda.20230166

Anahtar Kelimeler:

Bilim kurgu- kurgusal mekan- sinema- teknoloji- Dune

Özet

Sinema oluşumdan bu yana sürekli ilerlemekte ve birçok disiplin ile iç içe geçmektedir. Teknoloji de bu disiplinler arasında bir köprü görevi görmektedir özellikle de bilim kurgu sineması ve mimarlık arasında teknolojinin yeri yadsınamaz büyüklüktedir. Bu çalışmada kurgusal mekân tasarımlarının teknolojinin etkisi ile zaman içerisindeki değişimi ele alınarak bu gelişmelerin sinemaya ve yine kurgusal mekân tasarımlarına nasıl etki ettiği bilim kurgu sinemasından aynı romandan üretilen ‘’Dune 1984’’ ve ‘’Dune 2021’’ olarak incelenmiştir. Konunun literatür araştırması yapılmış daha sonra araştırmanın yöntemine göre filmler önce izlenmiş, son olarak yorumlayıcı tarafından yorumlanmıştır. Yapılan çalışmanın bilim kurgu ve kurgusal mekanların aralarındaki ilişkiyi ve bu ilişkinin teknoloji çevresinde değişimine yönelik araştırma yapan çalışmalara kaynak olması amaçlanmıştır.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Ayyıldız, S. ve Müştak, S. (2016). Sinema-mimarlık arakesitinde cyberpunk (siberpunk) ve “ada” filmi üzerinden eleştirel bir yaklaşım. Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 1(1), 127-142.

Bergan, R. (2008). Film. İstanbul: İnkılap Yayınevi.

Beşışık, G. (2013). Sinema ve mimarlıkta mekân kurgusu ve kavrayışı (Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir). Erişim Adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp

Bezci, İ., ve Türkkan Dündar, V. (2017). Teknoloji ve mobilya i̇lişkisinin bilim kurgu filmleri üzerinden i̇ncelenmesi. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, 351-35.

Canbolat T. ve Öner, S.U. (2019). Renk-mekân-anlatım i̇lişkisinin sinemekanlarda i̇ncelenmesi: wes anderson filmleri. Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 4(2), 337-34.

Coles, J. ve House, N. (2012). Akademik temeller dizisi 05: i̇ç mimarlığın temelleri, 3.basım. İstanbul: Literatür Yayıncılık.

Dune Info (2023, 13 Ocak). Emilio Ruiz Del Rio, Behind The Scenes. Erişim adresi: https://www.duneinfo.com/arrakis/emilio-ruiz-del-rio

Del Rio, E.R. (2011, Temmuz). DUNE SFX, (Video) Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=pQG_Gt6xpE&t=8s

Del Rio, E.R. (Set Tasarımcısı) Laurentiis, R.D. (Yapımcı). Lynch, D. (Yöneten). (1984). Dune [Sinema filmi]. ABD, Warner Bros. Erişim Adresi: https://www.duneinfo.com/arrakis/emilio-ruiz-del-rio

Ek Bektaş, E.H. (2017). Sinema ve mekân i̇lişkisi açısından bilim kurgu filmlerine bir bakış. Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 2(2), 201-218.

Ferrand, D. (Konsept Artist) Parent, M. ve Boyter, C. ve Caraccioio, J. (Yapımcı). Ve Villeneuve, D. (Yöneten). (2021). Dune: Çöl Gezegeni [Sinema Filmi]. ABD, Legandary Pictures Erişim Adresi: https://www.iamag.co/dune-early-concept-art-collection/?fbclid=IwAR0Ly9H1YQqPxUn_qdgWvFEUWJ-k5LLh9McUQRehpifsGfbDVWllU6xPZGo#jp-carousel-355937

Ferrand, D. (Konsept Artist) Parent, M. ve Boyter, C. ve Caraccioio, J. (Yapımcı). Ve Villeneuve, D. (Yöneten). (2021). Dune: Çöl Gezegeni [Sinema Filmi]. ABD, Legandary Pictures Erişim Adresi: https://www.iamag.co/dune-early-concept-art-collection/?fbclid=IwAR0Ly9H1YQqPxUn_qdgWvFEUWJk5LLh9McUQRehpifsGfbDVWllU6xPZGo#jp-carousel-355937

Giger, H.R. (Konsept Sanatçısı) ve Laurentiis, R.D. (Yapımcı) Lynch, D. (Yöneten). (1984). Dune [Sinema filmi]. ABD, Warner Bros. Erişim Adresi: https://www.sonyclassics.com/jodorowskysdune/gallery/gallery3.jpg

Giger, H.R. (Konsept Sanatçısı) ve Giler, D. ve Carrol, G. ve Hill, W. (Yapımcı) ve Scott, R. (Yöneten). (1979). Alien [Sinema Filmi]. ABD, 20th Century Fox Home Entertainment, Inc. Erişim adresi: https://www.hrgiger.com/

Herbert, F. (1965). Dune. İstanbul: İthaki Yayınevi.

Hilburg, J. (2021). Designing ‘’dune’’ required mining the past to build humanity’s future. The architect’s newspaper. Erişim adresi (13 Ocak 2022): https://www.archpaper.com/2021/11/designing-dune/

Jodorowsky, A. (2017, Kasım). Alejandro Jodorowsky’s Dune. (Video). Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=iVDOuUfu9Kw&t=807s

Kale, G. (2004). Sinemada görsel deneyim ve mimarlık (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul) Erişim Adresi:

Kavut, İ.E. (2019). Kurgusal mekanlarda akıllı teknolojilerin, bilim kurgu filmlerinin i̇ç mekân i̇ncelemesi. Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 5(1), 123-13.

Kırış, İ.M. (2012). Uzak yakın mimarlık. İstanbul: Tekin Yayınevi.

Küpeli İğdeli, B. (2013). Mimarlık ve bilim kurgu sineması i̇lişkisinin ev kavramı üzerinden i̇rdelenmesi (Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara) Erişim Adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=Nyd-xWGo2spn3MMPUb-enQ&no=rFo9eOyKEpCoKUqO718c_w

Laurentiis, R.D. (Yapımcı) Lynch, D. (Yönetmen). (1984). Dune [Sinema filmi]. ABD: Warner Bros.

Lefebvre, H. (2019). Mekânın üretimi. İstanbul: Sel Yayıncılık.

Monaco, J. (2011). Bir film nasıl okunur?. İstanbul: Alfa Yayıncılık.

Ormanlı, O. (2010). Tasarım ve teknoloji olguları bağlamında “avatar” filminin çözümlemesi. Sanat ve tasarım dergisi, 95-109.

Seçmen, E.A. (2020). Sinemada görsel tasarımda dijital teknoloji kullanımının i̇çerikle i̇lişkisi: star wars “yıldız savaşları” filmleri örneği (Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul) Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=Hx1yiewiwBz_6Lx4vGcyHQ&no=SezlLeCj710wuE1hU9Jtow

Şenyapılı, Ö. (2002). Sinema ve tasarım. İstanbul: Boyut Yayıncılık.

TDK (Türk Dil Kurumu) Sözlüğü (2022). Erişim adresi (13 Ocak 2022): https://sozluk.gov.tr/

Türkmen, A., Kavut, İ. E. (2021). Steampunk akımının sinemada mekân temsiline etkisinin “ölümcül makineler” filmi üzerinden i̇ncelenmesi. FBU-DAE, 1(2), 71-87.

(2021, Ekim). Making Of Dune, Behind The Scenes. (Video). Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=Jg1gJKZwpPk

Whatley, J. (2019). Behind the scenes of david lynch’s disowned science-fiction film ‘’dune’’ from 1984. Far Out Magazine. Erişim Adresi (13 Ocak 2022): https://faroutmagazine.co.uk/behind-the-scenes-of-david-lynchs-disowned-science-fiction-film-dune-from-1984/

İndir

Yayınlanmış

2023-07-19

Nasıl Atıf Yapılır

Kavut, İsmail E., & Olgaç, E. (2023). Kurgusal Mekan Tasarımlarının Teknolojinin Etkisiyle Zaman İçerisindeki Değişiminin Dune Filmleri Üzerinden İncelenmesi. Journal of Interior Design and Academy, 3(1), 1–25. https://doi.org/10.53463/inda.20230166