Orientalism and Oxidentalism through Opportunities in Only Lovers Left Alive

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53463/inda.20220112

Keywords:

Subtext reading, film locations, opposite discourses, Occidentalism, Orientalism

Abstract

Narratives with opposing views and images contain data that is very open to interpretation and use by the audience it addresses. The aim is to develop rich expressions with limited opportunities, especially in branches such as music, literature, painting, sculpture and cinema, which have the power to reach a universal audience. The works produced for this purpose contain contrasts that the user can perceive and act freely while interpreting. The contrasts that vary according to the type of the work and the subject can be expressed with symbols, words, rhythms, colors or forms. In the movie Only Lovers Left Alive, which is the material of this study, many ideas conveyed through metaphors gain depth with contrasts. A subtext reading is made by examining the changes in the other parameters of the film through the spaces that constitute the most concrete contrast of the film, and data on orientalism and occidentalism are sought in the film. The results of the study indicate that there are many orientalist and occidentalist messages that the film contains regardless of its subject, and that these messages take place in a unity that can be found in all components of the film.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arlı, A. (2014). Oryantalizm oksidentalizm ve Şerif Mardin. İstanbul: Küre Yayınları.

Dişçi, Z. (2018). İnsan ve vampir: Sadece Aşıklar Hayatta Kalır filminde varlığın Spinozacı temsili. Art-Sanat, 5(9), 367-384. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/783674

Medin, B. (2019). 15 Temmuz darbe girişimi ekseninde Türk sinemasında oksidentalist söylem: Kurtlar Vadisi Vatan örneği. Selçuk İletişim, 12(1), 444-464. doi:10.18094

Metin, A. (2013, 1 Haziran). Oksidentalizm: İki doğu iki batı. Erişim adresi: https://www.bisav.org.tr/Bulten/189/1192/oksidentalizm_iki_dogu_iki_bati

Seymenoğlu, T. (2018, 5 Nisan). Only lovers left alive (2013): Gerçekçi vampirler. Erişim adresi: https://www.cinerituel.com/only-lovers-left-alive-2013-film-elestiri/

Şenyurt, O. (2019). II. Abdülhamid döneminde panislamist siyasetin mimaride oksidentalist temsiliyete dönüşmesi üzerine bir deneme. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 9-32. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/891957

Özer, M. (t.y.). Aşkın bir an olsun etkisini kaybetmediği bir hikâye [Sadece Aşıklar hayatta kalır film değerlendirmesi]. Erişim adresi: https://www.beyazperde.com/filmler/film-193927/

elestiriler-beyazperde/

Jim Jarmusch Klasiği Only Lovers Left Alive Filmindeki Göndermeler. (2020, 25 Eylül). Erişim adresi: https://seyler.eksisozluk.com/jim-jarmusch-klasigi-only-lovers-left-alive-filmindeki-gondermeler

Kuantum dolanıklık. (2021, 1 Ekim). Vikipedi içinde. Erişim adresi (24 Ocak 2022) thttps://tr.wikipedia.org/wiki/Kuantum_dolan%C4%B1kl%C4%B1k

Oryantalizm ve dinde reform meselesi. (2017, 22 Şubat). Erişim adresi: https://www.ilimcephesi.

com/oryantalizm-ve-dinde-reform-meselesi/hm-2013917233425327531413029813-2463/

Rudolf Ernst Namaz. (2022, 5 Eylül). Arthipo. Erişim adresi: https://www.arthipo.com/image/

cache/catalog/artists-painters/r/rudolf-ernst/rern5-Rudolf-Ernst-An-Important-Visit-500x500h.jpg

Arthur von Ferraris Kahvehane Kahire – İstanbul Sanat Evi. (2022, 5 Eylül). Pinterest. Erişim Adresi: https://tr.pinterest.com/pin/321303754658287185/

Rudolf Ernst Çiçekçi. (2022, 5 Eylül). Erişim adresi: https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/

soyadi-e/ernst-rudolph/rudolph-ernst-cicekci-6965/

Osmanlı Coğrafyasında Oryantalist Tablolar. (2014, 11 Temmuz) Onedio. Erişim Adresi: https://onedio.com/haber/oryantalist-tablolar-333947

Thomas J. ve Brunding, R. (Yapımcı), ve Jarmusch, J. (Yöneten). (2013). Only lovers left alive [Sinema Filmi]. Birleşik Krallık, Almanya: Recorded Picture Company, Pandora Film.

Yanmaz, A. (2014, 23 Mayıs). Oryantalizm ve oksidentailizm. Erişim adresi: https://www.tuicakademi.org/oryantalizm-ve-oksidentalizm/

Yönyül Ögetürk, A. (2014, 14 Şubat). Sadece Aşıklar Hayatta Kalır. [Sadece Aşıklar hayatta kalır film değerlendirmesi]. Erişim adresi: Filmloverss: https://filmloverss.com/sadece-asiklar-hayatta-kalir/

Yücel, A., ve Sürmeli, Z. (2019). Sinemada oryantalist ve oksidentalist söylem: "Duvara Karşı" film örneği. İdil Dergisi, 8(54), 111-125. doi:10.7816

Published

2022-12-11

How to Cite

Ulusoy, S., & Kavut, İsmail E. (2022). Orientalism and Oxidentalism through Opportunities in Only Lovers Left Alive. Journal of Interior Design and Academy, 2(2), 116–136. https://doi.org/10.53463/inda.20220112