The Role and Intended Use of Lighting Illusions in the Perception of Interior Space
DOI:
https://doi.org/10.53463/inda.2022054Keywords:
visual perception, interior, lighting, illüsion, illusion of lightingAbstract
Lighting illusions, which reveal surprising perspectives in the context of spatial perception, are playing an increasingly common role in interior design. The study focused on the questions of what this role is and how much it is used. The aim is to obtain a dataset that will provide designers with different perspectives by discussing how the relationship between lighting and illusion is reflected in the space. In the study, first of all, a theoretical framework was created with literature analysis. Then, the determined space examples were examined and the purposes for which the lighting illusion was used in the interior were classified. According to this, it has been seen that there are a total of 10 illusion approaches under the illumination illusion, which is divided into two types as psychological and physiological illusion. Finally, lighting illusion approaches are sampled and evaluated. In the evaluation, it has been determined that there are relations between the function of the space and the use of the illusion approaches due to the preference.
Downloads
References
Adams, P. (2019). Walk Inside Albesila Luminarium. Erişim adresi: https://www.azredbook.com/homepage-grid-feature-spot-6/walk-inside-albesila-luminarium/
Antre, C. (2018). Мир будущего: Демна Гвасалия превратил показ Balenciaga в арт-инсталляцию (Yarının dünyası: Demna Gvasalia, Balenciaga gösterisini bir sanat enstalasyonuna dönüştürdü) Erişim adresi: https://moda.ru/news/mir-budushhego-demna-gvasaliya-prevrati/
Archdaily. (2016). Club privado / Crossboundaries. Erişim adresi: https://www.plataformaarquitectura.cl/cl/786898/clubhouse-privado-crossboundaries
Archiproducts. (2019). Raytrace by Benjamin Hubert. Erişim adresi: https://www.archiproducts.com/en/news/raytrace-by-benjamin-hubert_70297
Arslan, M. ve Bayçu, S. (2006). Mağaza atmosferi. Eskişehir: TC Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Arslan, İ. K. ve Ersun, N. (2011). Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (19), 221-245. Erişim Adresi: https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRJMU5USTJOZz09/moda-sektorunde-faaliyet-gosteren-magazalarda-musterilerin-magaza-tercihinde-magaza-tasariminin-onemi-ve-tasarim-kriterleri
Aslan, F., Aslan, E., ve Atik, A. (2015). İç mekânda algı. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(11), 139-151. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/iujad/issue/8730/614922
Aydıntan, E. ve Sağsöz, A. (2009). Grafik tasarım ve iç mekân, Trabzon: Mimarlar Odası Trabzon Şubesi Yayınları.
Aydıntan, E. (2010). Bir Tasarım Oyunu: Galatı His, Tasarımda Genç Bakışlar Ulusal Sempozyumu, ss. 89-99, İstanbul, Türkiye.
Bardainne, C. ve Mondot, A. (2015). Le mouvement de l’air [Video]. Erişim adresi: https://vimeo.com/channels/techart/145201272
Bianchini, R. (2017, 23 Mart). “Next Level” ARoS extension by Schmidt Hammer Lassen and James Turrell. Erişim adresi: https://www.inexhibit.com/case-studies/aros-museum-extension-schmidt-hammer-lassen-james-turrell/
Biomuseo. (t.y.). Exhibiciones Permanentes. Erişim adresi: https://biomuseo.org/el-biomuseo/
Büyükçelen, C. (2007). Algı yanılsamalarının mekân tasarımına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
Candemir T. (2012). İllüzyon – Gerçeğin Sorunsalı, Yeni Dünya Düzeninde Sanat 10. Ulusal Sanat Sempozyumu, ss.299-309, Ankara, Türkiye:
Ching, F. D. K. (2003). Mimarlık ve sanatta yaratıcı bir süreç çizim, İstanbul: Yem Yayın.
Clodagh Design International. (2016). Brickell City Centre. Erişim adresi: http://obrienlighting.com/project/brickell-city-centre
Contemporist. (2020, 10 Ağustos). Indirect Lighting Is An Excellent Way To Create A Calm Atmosphere. Erişim Adresi: https://www.contemporist.com/indirect-lighting-is-an-excellent-way-to-create-a-calm-atmosphere/
Çetin, E. (2018). Eem 445 Aydınlatma Tekniği. Yayımlanmamış ders notu, Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü, Bozok Üniversitesi, Yozgat. Erişim adresi: https://docplayer.biz.tr/153723808-Eem-445-aydinlatma-teknigi.html
Damasio, A. (2006). Descartes’ın yanılgısı, Atlamaz, B. (Çev.), İstanbul: Varlık Yayınları.
Davis-Marks, I. (2020, 29 Ekim). See a Stunningly Surreal Bookstore in China. Erişim adresi: https://www.smithsonianmag.com/smart-news/gorgeous-bookstore-china-creates-other-worldly-space-180976143/
Designboom. (2012). troika: bent light archway arcades project at interieur 2012. Erişim adresi: https://www.designboom.com/art/troika-bent-light-archway-arcades-project-at-interieur-2012/
Dizman, O. K. (2015). Geçişlilik kavramının mekâna anlamsal ve simgesel yansımaları, (Yüksek lisans tezi). Erişim adresi: http://docs.neu.edu.tr/library/6583070857.pdf
Eagleman, D. (2001). Visual illusions and neurobiology. Nature Reviews Neuroscience, 2(12), 920-926. Erişim adresi: https://www.nature.com/articles/35104092
Eidenberger, H. (2012). Handbook of multimedia information retrieval: The common methods of audio retrieval: Biosignal processing, content-based image retrieval, face recognition, music classification, speech recognition, text retrieval and video surveillance, 425-443, Germany: At Press.
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi 3. (1997), İstanbul: Yem Yayın.
Eliasson, O. (2005). Domestic Motion. Erişim adresi: https://olafureliasson.net/archive/artwork/WEK100680/domestic-motion
Ersoy, E. (2010). Mimarlık ve sinema etkileşimi bağlamında mekânsal imge kullanımıyla durağan mekânın dinamik mekâna dönüşümü, (Yüksek Lisans Tezi). Erişim adresi: https://polen.itu.edu.tr/items/9bd7a141-2302-4b16-b779-897eb128bf95
Ertuğrul, H. (2003). Bilimsel çalışmalarda yeni teknikler. İstanbul: Nesil Yayınları.
Etherington, R. (2010, 12 Şubat). Rainbow Church by Tokujin Yoshioka. Erişim adresi: https://www.dezeen.com/2010/02/12/rainbow-church-by-tokujin-yoshioka/
Göker, M. (2002). İç mimarlık-tasarımda aydınlatma; ilke-sistem-tasarım bağıntısı, (Yüksek lisans tezi). Erişim adresi: https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/489698
Göktoğan, B. (2014). Adaptable Network Generator (Ang): A generative system proposal with respect to temporal space design (Yüksek lisans tezi). Erişim adresi: http://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12617076/index.pdf
Grenet, H. (2015). Dior’s Seoul Search in Art. Erişim adresi: https://www.cobosocial.com/art-and-design/esprit-dior-seoul-fashion-art-forward/
Han, G. (2017, 20 Ocak). Morphogenesis: An Otherworldly Virtual Reality Experience. Erişim adresi: https://design-milk.com/morphogenesis-otherworldly-virtual-reality-experience/
Howarth, D. (2013). "We're bringing cutting-edge research into the public sphere" - Loop.pH. Erişim adresi: https://www.dezeen.com/2013/02/01/quote-loop-ph
Hürol, Y. (2010). Mimari tasarım eğitiminde öznelliğe dair bir özeleştiri denemesi yapılar Fora- Mustafa Pultar’a armağan kitabı. (Ed: G. Pultar, Y. Hürol) İstanbul: Tetragon İletişim Hizmetleri.
Icaria. (2015). Wu Kingdom Helv Relic Museum. Erişim adresi: http://www.icaria-atelier.com/wu-kingdom-helv-relics-museum/
Jahangiri, S. (2015). The concept of illusion from design’s perspective: A study on optical illusions in product design, (Yüksek lisand tezi). Erişim Adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=bHTGPn5lxX5KMrwgfDcClw&no=Riivp-Gnu0Ekt2T4OEnUmA
Jaglarz, A. (2011). Perception and Illusion in Interior Design. In: Stephanidis, C. (eds) Universal Access in Human-Computer Interaction. Context Diversity. UAHCI 2011. Lecture Notes in Computer Science, vol 6767. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-21666-4_39
Jo-Jing. (2017). The new CLS Coupe/Shooting Brake. Erişim adresi: http://www.jo-jing.com/mb-cls2014/
Kavasoğulları, A. (2021). Konut iç mekân tasarımında renk ve aydınlatma sisteminin kullanıcı konforuna etkileri, Mimarlık ve Yaşam, 6 (2), 583-593. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/my/issue/64389/858248
Kornreich, D. (1999, Şubat). What is a dimension?. [Blog Yazısı]. Erişim Adresi: https://web.archive.org/web/20150124042428/http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=4
Kurtay, C., Aybar, U., Başkaya, A. ve Aksulu, I. (2003). Müzelerde algılama ve aydınlatma kriterlerinin analizi: Ankara-Anadolu Medeniyetleri Müzesi orta holü, Gazi Üniversitesi Müh. Mim. Fak. Dergisi, 18(2), 95-113. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/gazimmfd/issue/6656/88987
Nohlab. (2019). Edge of Government. Erişim adresi: https://nohlab.com/work/edge-of-government
Ölçme. (2021). Vikipedi içinde. Erişim adresi: //tr.wikipedia.org/w/index.php?title=%C3%96l%C3%A7me&oldid=25479724.
Özakkaş, T. (2004). Ruh hastalıklarının genel semptamatolojisi / Duyu ve kavramanın bozuklukları, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-5. Erişim adresi: https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/68
Özdemir, İ. (2003). Yapı Elemanları Ders Notları, Teknoloji Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi, Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir. Erişim adresi: https://personel.omu.edu.tr/docs/ders_dokumanlari/5243_88577_1871.pdf
Phi, A. (2017). Noqa. Erişim adresi: http://aliphi.com/work.php?I=20
Robe. (2021). Robe Lighting Show in Japan. Erişim adresi: https://www.robe.cz/news/robe-lighting-show-in-japan
Rodop, G. (2014). Modern müzelerde aydınlatmanın mekansal algı üzerindeki etkileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
Sevilmiş, G. (2018, 10 Mart). Aydınlatmanın iç mekân üzerindeki etkisi. [Blog Yazısı]. Erişim Adresi: https://www.icmimarlikistanbul.com/2018/03/10/aydinlatmanin-ic-mekan-uzerindeki-etkisi/
Sevimli, G. Y. (2011). Aydınlatmada ışık ve renk etkilerinin Ankara Kenti İzmir Caddesi yaya bölgesi örneğinde peyzaj tasarımı açısından irdelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Erişim adresi: https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12575/33577
Şahin, D. (2012). Aydınlatma tasarımının kullanıcı üzerindeki fizyolojik ve psikolojik etkileri açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Erişim adresi: https://polen.itu.edu.tr/xmlui/handle/11527/8133
Streader, M. (2017). Response VI (Partition II). Erişim adresi: https://meaganstreader.com/Response-VI-Partition-II
Teamlab. (t.y.). Wander, explore, and discover in one borderless world. Erişim adresi: https://borderless.teamlab.art/shanghai/
Teamlab. (2018). Untitled.Erişim Adresi: https://www.teamlab.art/fr/ew/barrier/
Teamlab. (2019). The Sculpture of Time Distortion in a Mirror. Erişim adresi: https://borderless.teamlab.art/shanghai/ew/mirror_distortion_shanghai/
Torafu Architects, (2011). Minamo. Erişim Adresi: http://torafu.com/works/min
Tuna, M. (2021). Infinity Des Lumières – The Largest Digital Art Gallery. Erişim adresi: https://dailydesignews.com/infinity-des-lumieres-the-largest-digital-art-gallery/
Uçar, M. Ö. ve Özsoy, A. (2006). Sınır kavramına mekânsal bir yaklaşım: Bahçelievler örneği, İTÜ Dergisi, 5(2), 11-24. Erişim adresi: http://itudergi.itu.edu.tr/index.php/itudergisi_a/article/view/904
Uğur, E. (2019), Op-Art (Optik Sanat) akımının görsel algı ve grafik tasarım kavramları açısından tanımlanması, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (17), 231-258. Erişim adresi: http://sosbilder.igdir.edu.tr/Makaleler/1937501577_11_(Ugur_(231-258).pdf
Ünver, E. (2007). Mekânın düşey bileşeni duvarın zaman ve teknolojiye bağlı olarak gelişimi ve dönüşümü (Yüksek Lisans Tezi). Erişim adresi: https://9lib.net/document/wq2jk9ry-mekan%C4%B1n-d%C3%BC%C5%9Fey-bile%C5%9Feni-duvar%C4%B1n-teknolojiye-ba%C4%9Fl%C4%B1-geli%C5%9Fimi-d%C3%B6n%C3%BC%C5%9F%C3%BCm%C3%BC.html
Wilson, M. (2013, 2 Ocak). An Amazing 3-D Light Show You Can Jam With A Mic. Erişim Adresi: https://www.fastcompany.com/1671755/an-amazing-3-d-light-show-you-can-jam-with-a-mic
World-architects. (2018). Transsolar KlimaEngineering. Erişim adresi: https://www.world-architects.com/en/transsolar-klimaengineering-stuttgart/project/klimahaus-r-bremerhaven-8-ost
Yalçınkaya, G. (2017). Odos Architects designs monochrome London office for Slack instant-messaging app. Erişim adresi: https://www.dezeen.com/2017/08/22/odos-architects-slack-messaging-app-monochrome-london-uk/?platform=hootsuite
Yazıcı, Y. E. (2015). Anamorfik illüzyonun mekan algısına etkilerinin farklı sanatçı yaklaşımlarına göre irdelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(15), 139-148.Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanatvetasarim/issue/20652/220346
Yılmaz, N. Ç. (2019). 21. yüzyıl sokaklarında optik yansımalar. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 7(32), 35-51. Erişim adresi: https://www.ulakbilge.com/makale/pdf/1547231182.pdf
Yücel, S. Ş. (2019). Tasarlanan mekânın retoriği (Yüksek Lisans Tezi). Erişim adresi: https://halic.edu.tr/documents/lisansustu/tasarlanan-mekanan-retoriayi.pdf
Yüksel, R. (2002). Plastik sanatlar ve algıda yanılsama. Anadolu Sanat Dergisi, 28(12), 176-198. Erişim adresi: https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/877/172483.pdf?sequence=2&isAllo
Zümrüt, Y. (2015). Seramik sanatçısı Velimir Vukicevic ve çözümsüz bulmacaları, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 2015(13), 33-40. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/203760
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sekizgen Academy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.