Resimsel Uzamdan, Teatral Uzama: 20. Yüzyılın İlk Çeyreğinde Sahne Tasarımı Yapan Sanatçılar
DOI:
https://doi.org/10.53463/8genart.202300208Anahtar Kelimeler:
Sahne tasarımı, Senografi, 20.yüzyıl sanatıÖzet
- yy. Sanatının yarattığı etki sanatın ve düşünce tarihinin her alanında olduğu gibi sahne sanatları açısından da yepyeni bir dil arayışını getirir. Sahne tasarımı antik çağdan beri oyun metninin ilk sayfasında yer alan ve atmosferi edebi olarak tarif eden görsel dünyanın bir karşılığı olarak ele alınırdı. Mekân ve zaman birlikteliği konusu ise Aristoteles’in Poetika ’sına bağlı olarak değişmez kurallarla sınırlıydı. Tiyatro binasının dikdörtgen ve karanlık hacmine yerleşen ikinci mekân yani dekor ne kadar gerçekçi ifade edilirse edilsin temsili bir mekân olarak oyuna hizmet eder ve bir illüzyon olarak tanımlanırdı. Oysaki modern sanatın içeriği bilinen geleneksel tüm kodları reddederek geçmişle olan bağını kesti. Modern resim ve heykelde ortaya çıkan akımlar birbirine karşı yeni manifestolar oluştururken bir anlamda sanatın özgürleşme tarihi de yazıldı. Bunun yansıması olarak tiyatro ile seyirci arasındaki birinci katmanda yer alan oyuncu ve metnin hiyerarşisi yerine, metnin plastik bir dille ifade edilişi denendi. Topyekûn bir değişimin bir anda gelişebilmesi mümkün olamayacağından önce tiyatro binaları yani mimari yapının işlevi ve dolayısıyla seyirci ve oyun alanının sınırları, ardından oyuncunun bedeni ve dili ile olan öznel ilişkisi, metnin içeriği ve biçimsel sorgusu, dekor ve kostümün bağımsız bir ifade aracı olarak dile gelmesi, avangart sanatın sıra dışı sanatçılarının sahne tasarımı alanındaki üretimleriyle ivme kazandı. Bugün hala kendi disiplininde dünyaca bilinen birçok sanatçının spesifik olarak yaptıkları sahne tasarımları göz önüne alındığında tiyatro tarihinin en özel prodüksiyonları oldukları görülür. Bu makalede yirminci yüzyılın ilk çeyreğine odaklanılarak sanat akımları doğrultusunda sanatçıların nasıl bir sahne estetiği yarattığı ve resimdeki mekân algısı ile sahnede yaratılan soyut mekân tasarımı arasında nasıl bir ilişki olduğu araştırılacak ve bunun scenography (senografi) tarihinde bir uzam araştırmasına nasıl dönüştüğü ortaya konacaktır.
Referanslar
Adaskina, N. Sarabianov, D., (1989), Popova, Newyork: Harry N. Abrams Inc Publishers.
Alexandre, A. (1973), The Decorative Art Of Léon Bakst, Newyork: Dover Publication
Buchholz, E.L., Zimmerman B., (2005), Pablo Picasso, Bonn, Könemann.
Elger, D. (1998), Expressionism, Köln: Tachen,
Francia, D. (1983), Fernand Leger, New Haven,Yale Universty Press,
Hobsbawm, E. (2013), Kisa Yirminci Yüzyil Tarihi 1914-1991 Aşiriliklar Çaği, Çev: Yavuz Alogan, İstanbul: Everet Yayinlari
Innes, C. (2004), Avant-Garde Tiyatro 1892-1992, Çev: Aziz Kahraman, Beliz Güçbilmez, İstanbul: Dost Kitabevi
Kamensky, A. (1991), The World Of Art Movementinearly 20th-Century Russia, Leningrad: Aura Art Publishers
Kosinski, D.M., Leger F., (1994), 1911-1924: The Rhythm Of Modern Life, Munich: Prestel
Meyer, F. (1964), Marc Chagall, London: Times And Hudson
Neret, G. (2003), Malevich 1878-1935 Andsuprematism, Köln:Taschen
Simmen, J. Kohlhoff, K. (1999), Popova, Harry N. Newyork:Abrams Inc Publishers
Tsantsanoglou M. (2019), Rus Avangardi: Tanım, Tarihsel Arka Plan, Ortaya Çikiş Koşullari Ve Yeni Estetik, Maria Tsantsanoglou, Nazan Ölçer, Sanat ve Tasarımla Geleceği Düşlemek, 24-36, İstanbul: Mas Matbaacilik.
Hakamata, H. (2019), Pierre Bonnard Et Le Théâtre: Le Style Enfantin Partagé Avec. Ubu Roi d'Alfred Jarry, 15 Eylül 2023.
Https://Core.Ac.Uk/Download/Pdf/195887615.Pdf
Kun, K.A. (2021), Performing Agitation. László Moholy-Nagy And The 1924 Special Issue Of MA (Today) On Music And Theater, 10 Eylül 2023.
Http://Real.Mtak.Hu/147001/1/Theatron-2021.4.10-Kekesikun.Pdf
Lesso, R. (2022), "Which Visual Artists Worked For The Ballets Russes? 15 Eylül 2023. Https://Www.Thecollector.Com/Which-Visual-Artists-Worked-For-The-Ballets-Russes/
Sutton, T. (2014), Matisse Makes Cut - Outsdance, 19 Eylül 2023. Https://Themakingofmarkova.Com/2014/05/02/Matisse-Makes-Cut-Outs-Dance/
Resim 1: Kamensky A.,’’The World Of Art Movement In Early 20th-Century Russia,1991, Aura Art Publishers 283.
Resim 2: Kamensky A.,’’The World Of Art Movement In Early 20th-Century Russia,1991, Aura Art Publishers 282.
Resim 3: Alexandre A., ‘’The Decorative Art Of Léon Bakst, Dover Publication, 1972.
Resim 4: Kamensky A.,’’The World Of Art Movement Nearly 20th-Century Russia,1991, Aura Art Publishers Sayfa 283.
Resim 5: Alexandre A.,‘’The Decorative Art Of Léon Bakst, Dover Publication, 1972.
Resim 6: Kamensky A.,’’The World Of Art Movementı Nearly 20th-Century Russia,1991, Aura Art Publishers Sayfa 280.
Resim 7: https: //www.Museepicassoparis.Fr/En/Les-Ballets-Russes
Resim 8: https: //www.Museepicassoparis.Fr/En/Les-Ballets-Russes
Resim 9: Teshuva J., ‘Marc Chagall 1887-1985’’, Taschen, 1985 Sayfa: 103.
Resim 10: Teshuva J. ‘Marc Chagall 1887-1985’’, Taschen, 1985 Sayfa: 106.
Resim 11: Bozo D., ‘’Marc Chagallœuvres Sur Papier’’, Centre Georges Pompidou,1984, Sayfa 108.
Resim 12: Bozo D., ‘’Marc Chagallœuvres Sur Papier’’, Centre Georges Pompidou,1984, Sayfa 108.
Resim 13: Neret G., ‘’Malevich 1878-1935 Andsuprematism’’, Taschen,2003 Sayfa 38
Resim 14: Neret G., ‘’Malevich 1878-1935 Andsuprematism’’, Taschen,2003 Sayfa 39.
Resim 15: Francia P. D., ‘’Fernand Leger, Yale Universtypress, 1983 Sayfa 179.
Resim 16: Francia P. D., ‘’Fernand Leger, Yale Universtypress, 1983 Sayfa 248.
Resim 17: Adaskina N., Sarabianov D.,’’Popova’’, Harry N. Abrams Inc Publishers, Newyork,1989.
Resim 18: Rudnitskt K., ‘’Russian And Sovyet Theatretraditionandthaavant-Garde’’, Thames And Hudson 1988, Sayfa 122.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 Sekizgen Academy
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License ile lisanslanmıtır.